סוּגְיַת תְּחִיַּת הַמֵּתִים בַּתַּלְמוּד הַבָּבְלִי

תחיית המתים היא התקופה שבה עתידים המתים לשוב לתחייה. האמונה בתחיית המתים היא תנאי הכניסה של היהודי לעולם הבא. במסכת סנהדרין דן התלמוד בהרחבה בסוגיית תחיית המתים.

תחיית המתים עצמה אינה מוזכרת בתורה בפירוש.

חוסר הבהירות בנושא הוביל לוויכוחים סוערים במשך הדורות בין חכמי ישראל למכחישי תחיית המתים. כאשר בכל הוויכוחים חכמי התלמוד היו צד אחד של הוויכוח, ואילו הצד השני, זה שהכחיש את תחיית המתים, התחלף בין וויכוח לוויכוח.

היו אלו מלכים, קיסרים, צדוקים (שלא האמינו בתורה שבעל פה), חכמי הרומאים, אנשי כת הכותיים, (כת עובדי אלילים שאנשיה התגיירו אך לא נהגו כיהודים) ועוד. פעם נדרשו חכמים להוכיח את ההיגיון והשכל שבדבר ופעם נדרשו להוכיח ולהראות רמזים מפסוקי התנ"ך.

בכל המקרים מסתיימים הוויכוחים כאשר ידם של חז"ל על העליונה.

לפנינו מקרה שבו קיסר רומא מתווכח עם רבן גמליאל על תחיית המתים ומי שמשיבה לו על שאלתו היא דווקא בתו:

הקיסר לרבן גמליאל: "אתם היהודים אומרים שהמתים עתידים לחיות, והלא בחלוף השנים המתים נרקבים והופכים לעפר, וכי העפר יכול לחיות?"

בת הקיסר מבקשת מרבן גמליאל את הרשות לענות: "אילו היו שני יוצרים של כלי חרס בעירנו, אחד יוצרם מהטיט כדרך העולם והשני יוצרם את כליו ממים.. למי מהם חכמה משובחת יותר?"

הקיסר: "בוודאי שזה שיצר את הכלים מהמים הוא המשובח!"

בת הקיסר: "והלא הקב"ה יצר את האדם מטיפת מים, אז מטיט (חול) הוא לא יוכל ליצור בני אדם?"

פרשני התלמוד, הרמב"ם ורבי סעדיה גאון, נחלקו האם תחיית המתים מופיעה בתורה באופן ברור או שיש בה רק רמז.

לשיטת רבי סעדיה, תחיית המתים אכן מוזכרת בתורה בפסוק הבא (מתוך שירת האזינו): "אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה, מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל".

לשיטת הרמב"ם, המקור הראשוני שמדבר על תחיית המתים מופיע רק בספר דניאל שם נאמר: "וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין".

(התמונה מתוך "הידברות")

עד כמה חשובה האמונה בתחיית המתים? חכמי כנסת הגדולה קבעו כי הברכה השנייה בתפילת שמונה עשרה (אותה מתפללים שלוש פעמים ביום) תהיה ברכת "מחיה המתים". הרמב"ם קבע את תחיית המתים כאחד משלושה עשר עיקרי האמונה היהודית.

מקורות: מסכת סנהדרין החל מדף צ, עמוד ב' ואילך; דברים פרק לב, פסוק ל"ט; דניאל פרק יב, פסוק ב'; רמב"ם – מאמר "תחיית המתים"; פירוש המשניות לרמב"ם, מסכת סנהדרין; רבי סעדיה גאון ספר "האמונות והדעות", מאמר שביעי.

כתיבת תגובה

האתר נבנה על ידי WordPress.com.

למעלה ↑