עַד כַּמָּה קָשָה הִיא מִצְוַת כִּבּוּד הוֹרִים?

בימים האחרונים דנו בהרחבה במעלת מצוות כיבוד הורים והזהירות בה. היום נחתום את הסוגיה עם מעשה ברבי טרפון וחכמים שמוכיח עד כמה כיבוד הורים היא מצווה שקשה לקיים אותה באופן מקסימלי.

לפנינו מעשה שהיה עם התנא רבי טרפון, החברותא של רבי עקיבא ומי שמכונה בתלמוד הבבלי בתואר הייחודי "אביהם של ישראל".

התלמוד מספר שכאשר אמו של רבי טרפון הזדקנה והגיעה לגיל שהיה קשה לה לעלות על מיטתה או לרדת ממנה באופן עצמאי, החליט להתלוות אליה בכל פעם שהייתה מבקשת לעלות או לרדת ממיטתה ולסייע לה. וכך, בלילה הוא היה מתכופף על מנת שתוכל לטפס על גביו ולעלות על יצועה בנקל, ובבוקר היה מתכופף שוב כדי שתוכל לרדת ממיטתה וחוזר חלילה. זאת למרות גדלותו בתורה והיותו איש רם מעלה.

פעם אחת הלך רבי טרפון לבית המדרש בעיר לוד שם התגורר, והחל להתגאות ולהשתבח בפני חבריו שהוא מכבד את אמו באופן כה מיוחד. בתגובה אמרו לו חבריו: "וכי פעם אימא שלך זרקה לך ארנק מלא בכסף לים ושתקת כי לא רצית לבייש אותה משום כבודה? דע לך, שעדיין לא הגעת לחצי כיבוד"; כלומר, עדיין לא קיימת חצי ממה שאפשר לקיים במצוות כיבוד הורים, שהרי במקרה שלך לא היה הפסד ממוני…


"ברוך ה' שאין לי לא אב ולא אם…"

הציטטה התלמודית הבאה ממחישה בצורה החדה ביותר עד כמה קשה היא מצוות כיבוד הורים: "אמר רבי יוחנן: אשרי היתומים שלא ראו את אביהם ואמם מעולם…"; המסקנה הקשה הזו של רבי יוחנן מגיעה לאחר שהוא מבין את הקושי העצום בקיום מצוות כיבוד הורים בצורה מקסימלית. די להביט במעשהו הכביר של רבי טרפון ובתגובת חכמים אליו ("לא הגעת לחצי כיבוד…").

רבי יוחנן אומר זאת גם על רקע סיפורו האישי המזעזע: הוא עצמו היה יתום מאב ואם מלידה. עוד לפני שנולד, כאשר אמו הייתה בהיריון, אביו נפטר, ולאחר שילדה אותו נפטרה גם היא….

התלמוד הירושלמי מביא סיפור דומה שהיה עם רבי זעירא, שבתחילה הצטער כל ימיו שלא היו לו אב ואם לכבד אותם, אולם כששמע על סיפורו של רבי טרפון אמר: "ברוך ה' שאין לי לא אב ולא אם, כי לא יכול הייתי לעשות כרבי טרפון…".

מקור: מסכת קידושין דף ל"א, עמוד ב'; תלמוד ירושלמי פרק א, הלכה ז'.

עוד על רבי יוחנן ומסכת הייסורים שעבר עם משפחתו


למאמרים השונים שפורסמו כאן בעניין כיבוד הורים:

  1. שְׁלוֹשָׁה שֻׁתָּפִים בִּיצִירַת הָאָדָם – הקב"ה, אָבִיו וְאִמּוֹ
  2. עַד הֵיכָן מִצְוַת כִּבּוּד אָב וָאֵם?
  3. "יֵשׁ מַאֲכִיל לְאָבִיו פַּסְיוֹנִי וְטוֹרְדוֹ מֵהָעוֹלָם וְיֵשׁ מַטְחִינוֹ בָּרֵחַיִם וּמְבִיאוֹ לָעוֹלָם הַבָּא"

כתיבת תגובה

האתר נבנה על ידי WordPress.com.

למעלה ↑