"עוֹלָם הָפוּךְ רָאִיתִי"; גִּלּוּיִים מְרַתְּקִים מֵעוֹלַם הָאֱמֶת

רב יוסף, בנו של רבי יהושע בן לוי, מתעלף וחווה מוות קליני, כשרוחו חוזרת אליו הוא מספר לאביו גילויים מרתקים מעולם האמת. גילויים אלו מלמדים אותנו שתפיסת המציאות שלנו בעולם הזה לא בהכרח משקפת את התמונה האמתית בעולם הבא.

מספר האמורא רבי אבהו: פעם שאלו את שלמה המלך: "איזהו בן העולם הבא?" והוא השיב: "כל שכנגד זקניו כבוד". כלומר: כל מי שחולקים לו כבוד בעולם הזה מצד זיקנותו והחכמה שרכש בחייו הארוכים, ולא מצד עושרו. דברים אלו מבוססים על הנאמר בספר ישעיה: "וְנֶגֶד זְקֵנָיו כָּבוֹד".

כדוגמה לאנשים שרוחשים להם כבוד בעולם הזה מצד החכמה שרכשו בחייהם, מביא התלמוד את המעשה הבא:

האמורא רב יוסף, בנו של רבי יהושע בן לוי – מי שנחשב לגדול הדור באותם ימים, איבד פעם את הכרתו והתעלף עד שפרחה רוחו. כפי הנראה חווה רב יוסף את מה שמכונה כיום בעולם הרפואה "מוות קליני". בשלב זה רוחו של רב יוסף מגיעה לעולם הבא.

כאשר שבה אליו רוחו שאל אותו אביו: "מה ראית שם?" השיב לו רב יוסף: "עולם הפוך ראיתי. עליונים למטה, ותחתונים למעלה"; כלומר: דווקא האנשים הנחשבים לחשובים פה בעולם הזה (=העשירים) – למעלה הם שפלים; ואילו השפלים בעולם הזה (=העניים), הם החשובים למעלה".

אמר לו רבי יהושע: "בני, לא עולם הפוך ראית, כי אם עולם ברור ראית!". רבי יהושע כלל לא הופתע מהממצא שתיאר בנו, משום שהיה ברור לו שבעולם הבא אין כל חשיבות לנכסים גשמיים.

סקרנותו של רבי יהושע גברה והוא המשיך לשאול את בנו: "וכיצד אני ואתה נחשבים ונראים שם – בעולם הבא?" אמר לו רב יוסף: "החשיבות שלנו למעלה זהה בדיוק לחשיבות שלנו כפי שהיא בעולם הזה…". כלומר: כשם שמכבדים אותנו כאן מצד חכמתנו, כך אנו נחשבים גם בעולם הבא.


רב יוסף תיאר 2 דברים נוספים ששמע בעולם האמת:

  1. "שמעתי שהיו אומרים שם: "אשרי מי שבא לכאן (=לעולם הבא) ותלמודו בידו" (וזוכר את מה שלמד).
  2. "ושמעתי שהיו אומרים שם: "הרוגי מלכות שנהרגו במסירות נפש על ידי הרומאים, אין כל בריאה יכולה לעמוד במחיצתם…".

מקורות ועיונים: תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף י, עמוד ב' ובפירוש רש"י.

כתיבת תגובה

האתר נבנה על ידי WordPress.com.

למעלה ↑