רַבִּי עֲקִיבָא, טוּרְנוּסְרוּפוּס וּמִצְוַת הַצְדָּקָה

התלמוד במסכת בבא בתרא מאריך במעלת מצוות הצדקה. בין הדברים מביא התלמוד דיון פילוסופי שהתקיים בין רבי עקיבא לטוּרְנוּסְרוּפוּס הרשע, העוסק בשאלה: "האם זה שהקב"ה אינו מפרנס את העניים אומר שהוא לא אוהב אותם?". להלן תיאור הדברים.

טורנוסרופוס הרשע (מכונה גם טיניאוס רופוס) היה אחד מהשרים שתחת שלטונו של הקיסר אדריאנוס, ונודע גם כפילוסוף. הוא היה מקיים דיונים תכופים עם רבי עקיבא שנודע כגדול החכמים היהודים בדורו.

באחת הפעמים שאל את רבי עקיבא: "אם אלוקיכם אוהב עניים הוא, מפני מה אינו מפרנסם?" כלומר: אם ה' לא מפרנס אותם, זה מוכיח שהוא אינו אוהב אותם ואינו חפץ בפרנסתם! השיב לו רבי עקיבא: "הקב"ה נותן לנו לפרנס את העניים כדי שבזכות מצווה זו נינצל מדינה של גיהנום". אמר לו טרונוסרופוס: "אדרבה! זה שאתם נותנים לעניים צדקה, זה עצמו מחייב אתכם גיהנום".

טרונוסרופוס הסביר את דבריו באמצעות משל: "למה הדבר דומה? למלך בשר ודם שכעס על עבדו ושם אותו בכלא, וציווה שלא יאכילו ולא ישקו אותו; והלך אדם אחד והאכילו והשקהו בניגוד לציווי המלך. אם ישמע המלך מה שעשה אותו אדם, האם לא יכעס עליו? ואתם, היהודים, נקראים "עבדים", שנאמר: "כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים…".

רבי עקיבא השיב לו באותו מטבע: "למה הדבר דומה? למלך בשר ודם שכעס על בנו ושם אותו בכלא וציווה שלא יאכילו ולא ישקו אותו. והלך אדם אחד והאכילו והשקהו ובכך הציל את חיי בנו. אם ישמע המלך מה שעשה אותו אדם, וכי לא ישגר לו דורון (=מתנה)? והרי אנו נקראים "בנים", שנאמר: "בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹקיכֶם".

אמר טרונוסרופוס: "אתם נקראים גם "בנים" וגם "עבדים" של ה', מדוע? בזמן שאתם עושים רצונו של הקב"ה ומקיימים את מצוותיו אתם נקראים "בנים", ובזמן שאין אתם עושים רצונו של הקב"ה אתם נקראים "עבדים". ועכשיו, כשאתם לא עושים רצון הקב"ה, שהרי אתם בגלות, אין לכם לתת צדקה לעניים".

השיב רבי עקיבא: "אפילו לפי הֲנָחָתְךָ שבזמן הגלות אנו נקראים "עבדים", הרי הקב"ה מודיע לנו שעדיין אוהב הוא את העניים. שכן נאמר בישעיה: "הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת". הביטוי "עֲנִיִּים מְרוּדִים" מרמז על תקופה שבה שלטון זר שולט ורוֹדֶה בעם ישראל. והנה, אף שהפסוק מדבר על הגלות, עדיין הוא אומר: "הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ" – שיש לתת צדקה לעניים".

מקור: מסכת בבא בתרא דף י, עמוד א' ובפירוש רש"י והמהרש"א.


מושגים קשורים:

הַנָּחָשׁ בַּחֲתֻנַּת בִּתּוֹ שֶׁל רַבִּי עֲקִיבָא

רַבִּי אֶלְעָזָר אִישׁ בַּרְתּוֹתָא וּמִצְוַת הַצְדָּקָה

הַמְּבַזְבֵּז אַל יְבַזְבֵּז יוֹתֵר מְחוֹמֶש

 

<span dir=rtl>2תגובות ל‘רַבִּי עֲקִיבָא, טוּרְנוּסְרוּפוּס וּמִצְוַת הַצְדָּקָה’</span>

Add yours

כתיבת תגובה

האתר נבנה על ידי WordPress.com.

למעלה ↑